5 листопада 2015 року

20:22:36 05.11.2015 Назад

ДЕ ЗНАЙТИ ФІНАНСОВІ ДЖЕРЕЛА НА АПРОКСИМАЦІЮ ЗАКОНОДАВСТВА УКРАЇНИ ДО ВИМОГ ЄС В СФЕРІ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПОЛІТИКИ?

Методологічно питання вартості апроксимації до джерел права ЄС у природоохоронній сфері постають питання оцінки додаткових витрат, що виникають у природоохоронній сфері – понад той базовий їх рівень, що вже склався (рис.).

Період імплементації. Рис. Динаміка витрат на охорону навколишнього природного середовища в Україні.

Із рисунка видно, що в екологічній сфері у середньо- та довгостроковій перспективі прогнозується істотне збільшення природоохоронних витрат, які пов'язані з апроксимацією до джерел права ЄС у сфері охорони довкілля. Попри те, що зазначені витрати постають як додаткові до базового фінансування в його перспективній динаміці, виникає потреба в розробленні окремої фінансової стратегії, яка має бути збалансована за строками реалізації та джерелами коштів.

Серед потенціалу імовірних джерел фінансування природоохоронної діяльності в Україні, згідно Національної стратегії наближення (апроксимації) законодавства України до права ЄС у сфері охорони довкілля, розглядаються, серед інших джерел, екологічний податок. У Пояснювальній записці до проекту Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України» щодо цільового спрямування екологічного податку (2015 р.), зазначається, що екологічний податок, крім фінансування природоохоронних заходів місцевого значення, може спрямовуватися на заходи, що взагалі не мають ніякого відношення до природоохоронної діяльності. Таким чином, враховуючи процеси апроксимації, можна зробити наступні висновки:

·        в умовах децентралізації влади зміни, які внесені до Бюджетного кодексу України та Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік», фактично скасували спеціально визначене основне джерело наповнення державного та місцевих фондів охорони навколишнього природного середовища – екологічний податок.

·        сучасне спрямування доходів від екологічного податку до загального фонду державного та відповідних місцевих бюджетів на практиці фактично означає ліквідацію вищезазначених природоохоронних фондів як можливого потенційного джерела програми апроксимації. Зарахування екологічного податку до загального фонду місцевих бюджетів означає, що, збільшуючи  власну дохідну частину загального фонду місцевих бюджетів до 80 % (у тому числі ресурс обласних бюджетів збільшується на 45 %), зібрані кошти від екологічного податку втрачають своє екологічне маркування і можуть витрачатися на інші статті витрат, які не мають природоохоронного значення.

·        при формуванні Державного бюджету України на 2016 рік необхідно відновити дію окремих норм бюджетного законодавства щодо забезпечення спрямування надходжень від екологічного податку до спеціального фонду державного та місцевих бюджетів.

 

Коментар підготовлено у відділі економічних проблем екологічної політики та сталого розвитку (автори – д.е.н., проф. Хлобистов Є.В.,  к.е.н., с.н.с. Колмакова В.М.)