5 березня 2015 року

14:01:10 06.03.2015 Назад

ЕКСПЕРТНИЙ КОМЕНТАР ДУ ІЕПСР НАН УКРАЇНИ ЩОДО НАБУТТЯ ЧИННОСТІ ДВОМА ВАЖЛИВИМИ ЗАКОНАМИ У СФЕРІ СТАЛОГО РОЗВИТКУ УКРАЇНИ ТА ЇЇ РЕГІОНІВ

 

5 березня 2015 року набули чинності два важливих закони України у сфері сталого розвитку України та її регіонів – «Про засади державної регіональної політики» та «Про добровільне об’єднання територіальних громад».

Законом України «Про засади державної регіональної політики», зокрема, визначено терміни державна регіональна політика, регіональний розвиток та передбачено в якості одного з принципів реалізації державної регіональної політики принцип сталого розвитку – розвитку суспільства для задоволення потреб нинішнього покоління з урахуванням інтересів майбутніх поколінь. Розроблення документів, які визначають державну регіональну політику, здійснюється з урахуванням пріоритетів державної регіональної політики, визначених цим законом, та документів державного прогнозування і стратегічного планування, визначених законодавством.

Законом уведено поняття макрорегіону – частини території України у складі декількох регіонів чи їх частин, об’єднаних за спільними ознаками, яким притаманні спільні проблеми розвитку, в межах якої реалізуються спеціальні для цієї території програми регіонального розвитку. І хоча закон не визначає засад і порядку виділення таких макрорегіонів, однак створює правові підстави для економічного районування (макрорегіонування) території України з метою визначення обґрунтованої територіальної основи для діяльності органів місцевого самоврядування та виконавчої влади, а також стратегічного планування сталого розвитку територій, як це передбачено Концепцією реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні, схваленою розпорядженням Кабінету Міністрів України від 01.04.2014 № 333-р.

Законом України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» визначено, що держава здійснює фінансову підтримку добровільного об’єднання територіальних громад сіл, селищ, міст шляхом надання об’єднаній територіальній громаді коштів у вигляді субвенцій на формування відповідної інфраструктури згідно з планом соціально-економічного розвитку такої територіальної громади. Перспективний план формування територій громад Автономної Республіки Крим, області розробляється Радою міністрів Автономної Республіки Крим, відповідною обласною державною адміністрацією згідно з методикою формування спроможних територіальних громад і охоплює всю територію Автономної Республіки Крим, області.

Вказаний закон створює нові можливості для сталого розвитку територіальних громад. Важливо, щоб його реалізація, а саме – об’єднання територіальних громад – не стала самоціллю, не перетворювалася у механічне групування громад на перспективні й неперспективні та примусове їх злиття, а поєднувалася із стратегічним плануванням і розв’язанням проблем сталого соціально-економічного розвитку територій об’єднуваних громад, була науково обґрунтованою та спрямованою на підвищення ефективності використання їх природно-ресурсного потенціалу і зміцнення на такій основі фінансової самодостатності місцевого самоврядування, враховувала на кожному етапі об’єднання всі ризики й наслідки, а також думку населення цих територій.

Науково обґрунтовані пропозиції ДУ ІЕПСР НАН України з вищезазначених питань викладено у монографії «Економічні аспекти управління природними ресурсами та забезпечення сталого розвитку в умовах децентралізації влади в Україні» (К., 2015).