16 лютого 2015 року

14:54:48 16.02.2015 Назад

ЧЕРЕЗ ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЮ ВЛАДИ ДО НАРОЩЕННЯ ІНВЕСТИЦІЙНОГО ПОТЕНЦІАЛУ ОХОРОНИ ДОВКІЛЛЯ

 Місцеві фонди охорони навколишнього природного середовища покликані сприяти нарощенню інвестиційного забезпечення реалізації природоохоронних проектів, які дозволять мінімізувати негативний техногенний вплив на довкілля і сприятимуть нарощенню асиміляційного потенціалу територій. За період з 2007 по 2013 рік в динаміці номінальних капітальних інвестицій на охорону навколишнього природного середовища, профінансованих за рахунок місцевих фондів охорони навколишнього природного середовища, в цілому спостерігається висхідна тенденція (якщо у 2007 році обсяги інвестицій становили 125,5 млн.грн, то у 2013 – 236,2 млн.грн) (рисунок).

Рис. Капітальні інвестиції на охорону навколишнього природного середовища із місцевих фондів охорони навколишнього природного середовища  у фактичних та порівняних цінах*

*розраховано за даними Державної служби статистики України

     Натомість за аналогічний період в динаміці капітальних інвестицій на охорону навколишнього природного середовища у порівняних цінах має місце тенденція до зниження величини даного показника (якщо у 2007 році він становив 101,8 млн.грн., то у 2013 – 99,2 млн.грн). Відсутність висхідного тренду в динаміці інвестицій на охорону довкілля у порівняних цінах, профінансованих за рахунок місцевих бюджетів, свідчить про звуження можливостей місцевого самоврядування щодо реконструкції, технічного переоснащення та модернізації природоохоронної інфраструктури та інших об’єктів комунального господарства, що пов’язані з використанням природних ресурсів та умов.

На думку заступника директора з науково-організаційної роботи ДУ ІЕПСР НАН України д.е.н., проф. Василя Голяна, реальне втілення задекларованих пріоритетів децентралізації влади та реформи місцевого самоврядування має розширювати реальну базу стягнення екологічних податків і їх надходжень у місцеві бюджети, оскільки збереження існуючих тенденцій в динаміці капітальних інвестицій на охорону довкілля, профінансованих за рахунок місцевих фондів охорони навколишнього природного середовища, не дозволить повною мірою забезпечити своєчасне оновлення фізично спрацьованого та морально застарілого  природоохоронного обладнання і тим самим упередити інфраструктурний колапс.

Останні зміни до законодавства щодо реформи міжбюджетних відносин (Закони України № 79-VIII та №80-VIII) посилюють регіональну спрямованість екологічного оподаткування, що закладає необхідне підґрунтя для ідентифікації реальної бази стягнення даного виду податків.